Wednesday, November 18, 2009

Synopsis till projektarbetet

Vi tänkte utgå ifrån filmen ”The Nightmare Before Christmas” och göra ett spel för barn i lågstadieåldern. I spelet ska man kunna gå runt i byn, gå in i olika hus och klicka på saker som börjar röra sig.

Målet med spelet är att samla poäng på tid genom att upptäcka julsaker i husen. Om man råkar klicka på en halloweensak får man minuspoäng (och vissa saker händer det inte så mycket med).

Byn kommer att bestå utav flera hus som man ska kunna gå in i, men vi kommer att satsa på att göra klart ett utav husen nu under det här projektet.

Man är Skeleton Jack och ser honom på skärmen när man är i byn, men går man in i ett hus så ser man rummet ”genom Jacks ögon”.

Förslag på vad som händer när man går in i vårat hus:

Först är det mörkt och när man drar med muspekaren över scenen blir det som ett ficklampsljus. Man kan även tända lampan i rummet på en strömbrytare (om man hittar den med hjälp av ficklampan). I rummet finns det saker som rör på sig eller låter när man för muspekaren över dem. Om det är en halloweensak som gömmer sig i tex ett skåp får man minuspoäng, men är det en julsak så får man dra den till Jacks julsäck.

Vi tänkte ta bilder på karaktärerna i filmen från internet och kanske ”printscreena” från filmen om det behövs. Vi kommer att använda musiken från filmen som bakgrundsmusik och även lägga in lite egna ljud och kanske en speakerröst.


Ungefär såhär kan bakgrundsbilden på byn se ut:







Saker vi kan behöva:

- Frilagd bild på Jack Skeleton som vi kan animera.

- Bakgrundsmusik och happeningljud

- Spela in speakerröst till Jack.

- Bakgrundsbilder och ritade bilder på julkulor, pumpor, fladdermöss mm

- Intro till spelet: ett youtubeklipp från filmen (kanske med egen spekaerröst).


Ungefär såhär tänkte vi oss grundstrukturen..

No comments:

Post a Comment