Sunday, November 8, 2009

Analysuppgift

En analys av http://www.msnbc.msn.com/id/23358591/, "battle of the bags".

Den här webbsidan riktar sig till konsumenter som använder plast- eller papperspåsar till att bära hem sina varor från affären. Det är lite svårt att förstå vem som ligger bakom webbsidan. Men upphovsmännen riktar sig iallafall främst mot amerikaner, bland annat eftersom det går att läsa de olika delstaternas lagar i ämnet. Webbsidan har en rätt bred målgrupp, eftersom det inte spelar någon större roll vilken etnicitet eller ålder läsarna har så länge den brukar gå och handla mat.


Syftet med webbsidan är att göra läsarna medvetna om att deras val av papp- eller plastpåsar påverkar miljön. Upphovsmännen hoppas säkert också på att läsarna ska ta till sig informationen och börja återanvända påsarna de köper hem.
Läsarna blir tilldelade informationen med hjälp av ljud, stillbilder, filmer, och text. Det går också att göra lite olika tester som jämför dina vanor med de andra läsarnas.

Sidan är uppbyggd som ett kassaband på en mataffär. Istället för varor är det informationsrutor (i samma former som olika matvaror) som rullar fram när man klickar på pilen till höger. Det går också att klicka på länkarna som är placerade under rullbandet. Där får man också veta vilka rutor som innehåller film eftersom det sitter en liten filmkamera framför länktexten.

Jag tycker att det är en snygg webbsida, men det är lite tråkigt att den är så linjärt uppbyggd. Jag tror att den skulle lockat fler användare om man tex såg kassabandet ovanifrån och fick välja själv vilken vara man ville klicka på.


Flödeschema:

















Skillnaden på medium och multimedium enligt Mark Elsom-Cook och Ulf Hagen. (Som jag har tolkat det)


”Medierna är som ryska dockor – inneslutna i varandra”, sa Ulf Hagen på sin föreläsning.
Ett medium förmedlar någonting, tex ett budskap, information eller data. Det kan till exempel vara en bok, en telefon eller en dvd. Men det är inte bara hårdvaran som är ett medium, filmen på dvd-skivan kan även den betraktas som ett medium.

Mark Elsom-Cook använder sig av en lite annan indelning. Han väljer att kalla hårdvaran för medium (boken), men kallar texten i boken för kanal istället. Han blandar även in ett till ord, modalitet, som betyder vilket sinne som används när personen ska ta till sig informationen. I exemplet med boken och texten skulle modaliteten då vara visuell.

Elsom-Cooks definition av vad ett medium är:

”A set of co-ordinated channels

spanning one or more modality which have come, by convention, to be referred to as a unitary whole, and which possess a cross-channel language of

interpretation.”


Ett multimedium definierar Elsom-Cook såhär:

”Multimedia is the combination of a variety of communication channels into a co-ordinated communicative experience for which an integrated cross-channel language of interpretation does not exist.”


Ulf Hagen förklarar ett multimedium såhär:

”multimedia är flera kanaler som satts samman till något som inte betraktas som ett etablerat medium (ännu)”.


Så enligt de bådas definitioner borde en webbsida (exempelvis youtube) som innehåller animationer, texter och ljud vara ett multimedium.


Comprende?



No comments:

Post a Comment